Käsityötaidosta on tulossa yhä vaativampaa. Markkinoille tulee uusia materiaaleja ja värejä. On opittava, miten niitä käsitellään ja työstetään ammattimaisesti. Uudet koneet ja tekniikat muuttavat työprosesseja. Nykyaikaiset markkinointikanavat edellyttävät yhä enemmän digitaalisia taitoja. Monitoimimiehistä on tullut harvinaisia. Asiantuntijoita ei juuri löydy seuraavasta risteyksestä, ja niitä on parhaimmillaan rakennettava pitkällä aikavälillä.
Kukaan ei pysty tähän kaikkeen yksin. Tarvitaan tiimityötä. Mutta tämä on kaikkea muuta kuin varma menestys. Joskus käy itse asiassa niin, että tiimihenki kehittyy työntekijöiden välille lähes itsestään. Vielä parempi on aktiivisesti organisoida ja nimenomaan edistää sitä. Riippumatta siitä, onko kyse erityistaidoista, teknisestä erikoistumisesta tai uranäkymistä - tiimin kehittäminen tarkoittaa, että jokaiselle yksilölle annetaan siihen mahdollisuus. Tietenkin pomo kantaa hattua ja on vastuussa koko yrityksestä. Mutta auttaa (ei vain pomoa), jos vastuu jakautuu useammalle hartialle. Tämä johtuu siitä, että suurempi henkilökohtainen vastuu edistää jokaisen yksittäisen työntekijän ja tiimien aloitteellisuutta.
Jokaisessa tiimissä on tietysti erilaisia tehtäviä ja rooleja. Työntekijöillä on vahvuuksia ja heikkouksia. Se on ihmisluontoa. Tärkeintä on ottaa heidät käyttöön siellä, missä he parhaiten sopivat. Silloin he ovat motivoituneempia työskentelemään. Se on hyväksi työilmapiirille. Ja vielä parempi asiakkaiden kannalta. Loppujen lopuksi jokainen voi olla ylpeä haastavasta projektista, joka on toteutettu onnistuneesti tiimityön avulla.